Aneb trocha nostalgie a já jsem se neubránila vzpomínkám na svoje působení v ČSA.
“Hele, už zase letí! Naše živitelka.” 🙂 Tak jsme jí s oblibou a s nadsázkou s manželem říkávali, když nám při procházkách nad hlavou proletělo jakékoliv letadlo ČSA. Bylo to v době, kdy ČSA byla klasická aerolinka se širokou sítí destinací. Létalo se na východ i západ. Skoro se mně chce říct do všech světových stran.
Když jsme se přestěhovali z bytu do domu, tak nám letadla létala přímo nad hlavou, dům máme na trase přiblížení na přistání. Tehdy jsem hodně často létala do New Yorku (více zmiňuji toto období v článku: https://alexandrataranzova.cz/cabinzero-aneb-letim-bez-velkych-zavazadel/ )
Návrat do Prahy byl kolem půl osmé ráno. Tenkrát ještě neexistoval “Flight radar” – webová stránka, kde si můžete najít jakýkoliv let (odkaz najdete na konci článku). Prostě jsme znali časy odletů a příletů našich oblíbených linek. A přiznám se, že bylo moc příjemné koukat z tepla domova, jak se sune Airbus A310 na přistání. Bylo krásný lítat do NY, ale stejně hezký bylo se takto koukat z okna.
Hlavně proto, že jsem přesně věděla, co se právě v té chvíli odehrávalo na palubě. Že v momentě, kdy Airbus A310 přeletěl nad naším domem už mají kolegové vysbíraná sluchátka. Pravda, to je jako z jiného světa. Tehdy v r. 2003 se ještě k palubní zábavě – tedy ke sledování videa- rozdávaly sluchátka jako k walkmanu. (BTW, víte, co je walkman, že jo? :-))) Že právě kontrolují připoutání pásů před přistáním. Za sebou let přes Atlantik, 2x servis. Večere a pak snídaně. Netuším ani, kolik kilometrů jsme za ten let nachodili, i když někteří kolegové používali krokoměr 🙂
(alkohol je samozřejmě zakázaný, součástí předletové přípravy je i namátková kontrola na alkohol, prostě dostanete dýchnout). Byla v tom láska a zápal i přes všechnu únavu. Moc mě to tehdy bavilo. Vím, že i ostatní kolegové by řekli to stejné, byli jsme parta stejně zapálených lidí.
Po přistání v Praze se do reproduktorů pouštěla Smetanova “Vltava” a cestující jemnější povahy se často dojímali. Jó, je to krásný pocit, když se vracíte DOMŮ a ten dobře vybraný zvukový podkres tenhle pocit jen umocnil.
Tenkrát jsme s přáteli od aerolinek ještě na Kladně chodili na Čamrdu. Znalci místního zeměpisu budou vědět :-). Posezení u piva za horkých letních večerů a nad hlavou lítaly ATRky a Boeingy ČSA. Nikoho z nás tehdy ani ve snu nenapadlo, jak se osud téhle stabilní aerolinky bude vyvíjet…
Bohužel se dvěma letadly už se moc často nestává, že by letadlo ČSA proletělo nad naším domem. Ale zase můžu vidět třeba Emirates a jiné. Všechno stojí za to. Přiznám se, že občas si vezmu i dalekohled. Já vím, jsem prostě postižená, ale nestěžuju si :-)))
Dostali jsme všichni odznáčky, které jsme společně se jmenovkou a křídly nosili na uniformě. Vybavuju si, jak jsem dostala napomenutí od vedoucí kabiny, že jsem neměla na saku odznak s číslem 75. Uniformová kázeň prostě musí být. O tom bez diskuse. Tehdy mně bylo 28 a říkala jsem si, že kolem toho zbytečně nadělá… hmm… Dneska bych odznak s 99 klidně nosila, ani by mě nemusel nikdo upomínat 🙂
S láskou, Saša.
https://www.flightradar24.com, je také ke stažení do mobilu. Vřele jej doporučuji, zejména pokud létáte častěji. Najdete na něm váš let. Informace o typu letadla, plánovaný odlet/přílet. Aktuální informace: jestli je let zpožděný, jaké letadlo je nasazeno na linku. A hlavně můžete celý let sledovat “lajf” a máte parádní přehled o tom, kde se zrovna letadlo nachází.
Průvodce k cestování letadlem najdete v eBooku 9 KROKŮ K POHODOVÉMU LETU. Ke stažení zdarma zde: https://alexandrataranzova.cz/ebook-zdarma/