Uletělo vám letadlo?

Uletělo vám letadlo? 

Protože součástí mojí současné práce je i přítomnost při odbavení cestujících, 

bývám svědkem situací, kdy cestující doběhne až po zavření odbavení.

Slova cestujících, “vždyť to letí AŽ za hodinu” jsou fajn, ale jsou malinko zkreslené. Pohledem z druhé strany to  vidím tak, že “to” letí UŽ za hodinu!

Odlet letadla doprovází součinnost mnoha složek, jejichž práce do sebe zapadá  jako dobře promazané soukolí. V momentě, kdy se uzavře odbavení cestujících (check in) se teprve začínají dít věci. V rychlém sledu po sobě jdoucích úkonů se kromě jiného počítá váha cestujících a jejich zavazadel, veškerý náklad, palivo a další vstupy. 

Po zavření odbavení to  prostě nabírá obrátky a všichni, kteří se “motají” kolem odletu letadla mají nejvíc napilo a finišují právě v tuto chvíli. 

A jestli je možné i po uzavření check inu ještě cestující dodatečně odbavit? Nejspíš ne. Záleží na mnoha okolnostech, které právě probíhají za oponou, kam cestující nevidí… Nespoléhejte se tedy na to, že vás pracovníci odbaví. Možná budete mít štěstí, stát se to může, ale rozhodně to není pravidlo. Nesázela bych na to. 

Mám velmi ráda prostředí letiště, ráda si dám po odbavení ještě v klidu kafíčko a nemám problém být na letišti 3 hodiny před odletem. Rodina si mě kvůli tomu dobírá, že už je to trochu úlet 😉 . Vybavuju si, jak jsem se stěhovala s dětmi do Indonésie a byla jsem první !!! na odbavení. Stepovala jsem tam s dětmi první ve frontě ještě hodnou chvíli před otevřením přepážky dálkového letu 🙂 .  

Na druhou stranu právě poslední odlet z Jakarty s mým manželem, který byl zřejmě už přesycen letištním prostředím,  byl doprovázen jistým  ehmmm….. řekněme napětím ohledně cesty na letiště. Já jsem tam chtěla být včas. A protože Jakarta je známá obrovskými dopravními zácpami (zažila  3 hodinovou jízdu na vzdálenost 40 km z důvodu totálně ucpaného města), tak jsem prostě potřebovala  vyjet hooodně brzy. Protože, co kdyby náhodou… 

Manžel na to měl odlišný názor a musel si následně vytrpět dlouhé čekání před odletem. Bavit se se mnou začal až před přistáním v Dubaji. Rozumějte, let z Jakarty do Dubaje trvá 8 hodin 🙂 . Za mě pohodový let, nikdo mě nerušil, mohla jsem v klidu zkouknout několik filmů. 

Na letišti jsme byli tak brzo, že bychom stihli kávy čtyři i s nákupem a prohlídkou novinek v duty free….

Takže v kolik vám to vlastně letí? Víte to? Víte, co znamená čas uvedený na letence? 

Je to moment, kdy letadlo už má nahozené motory a vytlačují ho ze stojánky. Skutečný čas nástupu na palubu je vyznačen na palubní letence, který bývá přibližně půl hodiny před odletem.  Jednotlivé lety se můžou samozřejmě lišit. 

Odbavení letu se zavírá běžně 1 hodinu před odletem letadla. Záleží na dané společnosti, může to být i méně. Standardně odbavení otevírá 2 hodiny před odletem, na dálkových letech 3 hodiny před odletem.  

Když z rozhlasu zní poslední výzva,  abyste se dostavili k vašemu odletu, je každá ušetřená minuta dobrá.  Často se cestující zdrží při bezpečnostní kontrole a jedním ze zádrhelů může být množství tekutin ve vašem příručním zavazadle. Jak si zorganizovat tekutiny se můžete podívat tady: https://alexandrataranzova.cz/tekutiny-do-prirucniho-zavazadla-a-moravska-merunkovice/

Sice se mně nikdy (zatím) nestalo, že bych nestihla letadlo, mám ale zkušenost s tím, že jsem nenasedla do letadla z vlastního rozhodnutí. Příběh si můžete přečíst v tomto mém blogovém článku:https://alexandrataranzova.cz/neletiiim

Držím palce. A ať vám to neuletí!

P.S.

Pokud se vám stane, že nestihnete odlet letadla, nemusí být vše úplně ztraceno.

Obraťte se  na přepážku vaší letecké společnosti anebo  kontaktujte prodejce, u kterého jste si letenku koupili. Váš let bude možné, při splnění určitých podmínek, přebukovat  na jiný termín. Ty nejlevnější letenky jsou však vázány pevným datem odletu, termín není možné změnit a letenka propadá.

Jiná situace nastává, pokud letět chcete a potřebujete, ale aerolinky zruší let nebo  je velké zpoždění.

Vaše nároky a postup najdete zde:

https://www.caa.cz/verejnost/odepreni-nastupu-zpozdeni-nebo-zruseni-letu/obecne-informace/

Pokud jste již uplatnili nárok na kompenzaci u vašeho dopravce a ten s vámi buď nekomunikuje, anebo jste nedosáli smíru, můžete se obrátit se stížností na Úřad civilního letectví. Jak postupovat při podání stížnosti naleznete v odkazu níže. K podrobnějším  informacím se dostanete přes prokliky zde:

https://www.caa.cz/verejnost/odepreni-nastupu-zpozdeni-nebo-zruseni-letu/formular-stiznosti-cestujicich-v-letecke-doprave/

 

Průvodce k cestování letadlem najdete v eBooku 9 KROKŮ K POHODOVÉMU LETU. Ke stažení zdarma zde: https://alexandrataranzova.cz/ebook-zdarma/ 

 

 

Mojí vášní je letectví. Jako letuška jsem strávila na palubách letadel téměř 20 let a miluji tento svět, který voní dálkami a exotikou. Baví mě inspirovat lidi k tomu, aby si svůj let užili a zmírnili obavy z cestování letadlem. Více o mně si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.