Neletííím!

NELETÍÍÍM!

Jak to vypadá, když na poslední chvíli ze svého rozhodnutí nenastoupíte na let,  jsem si na vlastní kůži vyzkoušela v Indii.  V říjnu  2019.

Jak postupovat při zrušeném letu najdete v odkazu na konci článku.

S kamarádkami jsme si vystály frontu na vstup do odletové haly. Podotýkám, že  prověřování kam letíte, prokázání se  pasem a  platnou letenkou, bylo a je v Indii běžnou rutinou.  Bez toho se do odletové haly prostě nedostanete. 

Odlétaly jsme na náš plánovaný dívčí (tedy v našem věku je spíše vhodnější slovo dámský 🙂  výlet do Goa. Já jsem se ale na poslední chvíli rozhodla, že nepoletím.  Že ty 4 dny strávím s manželem, který v té době pracoval u indické  letecké společnosti. Tak se nečekaně sešly okolnosti, zrovna zrušili jeho let a měl právě volno.

Odbavily jsme jsme se u samoobslužného kiosku a já jsem bojovala sama se sebou, jestli strávit krásné 4 dny u moře v Goa, kam jsem se rozhodně chtěla podívat, anebo zůstat v Kannuru. 

Definitivně jsem se rozhodla, že neletím. Postávaly jsme u kiosku a asi už jsme začínaly být podezřelé, když k nám přišel zaměstnanec pozemního personálu, jestli nám může nějak pomoct. “Ale samozřejmě, že ano, můžete mně pomoct. Chci zrušit let!”. “Are you sure?” Prý, jestli jsem si jistá?  No to teda jsem. Jsem si jistá! 

S kamarádkami jsem se rozloučila a osaměla jsem v hale s místními indickými cestujícími. Zaměstnanec aerolinek si mě vzal do parády a začal výslech: „jaktože neletím,proč neletím“ a znova jako na kolovrátku.  Chápu, že jsem mu zkazila hladký průběh odbavení.

Neměla jsem žádná odbavená zavazadla, tak to přece nemůže být až takový problém. Ale byl. 

V ten moment se začala nejen roztáčet kola mojí fantazie, ale začala houstnout i atmosféra. Teď mně to došlo. Do háje!  Žijeme v období teroristických činů. Začala jsem si jasně vybavovat školení security a všechny ty podrobnosti. No, určitě jsem musela vypadat podezřele…

Pracovník odbavení nejdříve zavolal vedoucího směny.  Vysvětluji svoje důvody, že jsem se rozhodla zůstat s manželem. A manžel že létá jako pilot pro místní aerolinky. V jednu chvíli kolem mě stojí 4 zaměstnanci, dle toho  jak vážně se tváří se asi jedná i o ředitele letiště. A  já vysvětluji pořád dokola proč nechci letět.

Do háje, vždyť každý cestující má právo nenastoupit do letadla! 

Ale hádejte se s indickým úředníkem s ozbrojenými vojáky za zády…

Chvílemi začínám pochybovat, jestli jsem se vůbec rozhodla správně. V hlavě mně běhají nejrůznější scénáře. Holky už sedí v letadle a myslí si, že jsem na cestě domů, manžel  si myslí, že sedím v letadle a ve skutečnosti nikdo o mně nic neví. Hmm  pocit nic moc. Přesněji spíš nic než moc….

Naštěstí pro mě,  Kannur (400 000 obyvatel) je  provinční město s provinčním letištěm. Tedy na Indické poměry :-). Mnoho zahraničních pilotů v této destinaci také nenajdete. A když už asi popáté vysvětluji, jaký je můj záměr a jak já se jmenuju, po x té koukají do mého pasu, tak někdo zmínil  “Captain Josef”. Ano, Captain Josef je můj manžel. Všem se nám znatelně ulevilo. Jim asi proto, že nejsem žádná sebevražedná atentátnice a mně proto, že se snad po 3/4 hodině “vyšetřování” dostanu ven z odletové haly. 

Jó, tak ještě ne, to by bylo moc jednoduché. Ještě se musím dostat přes ty ozbrojené vojáky. Ach jo, hrdlo i  půlky stažený. To mě fakt nenapadlo, že mě čekají takovéhle komplikace.

Konečně mě vyprovodili ven z odletové haly.  Akorát, že mně nedošla taková drobnost. 

Příletová hala je jinde než odletová. AHA!!!  Nikde žádné taxi…Tak jsem se po dalších 10 minutách konečně dostala do příletové haly a objednávám taxi. Je už večer, zrovna není plánovaný žádný přílet a všude kolem je podezřele pusto a prázdno. Plním si bobříka odvahy a nasedám do taxíka.  Ke všemu taxikář evidentně nebyl místní a dokonce i středoevropská blondýna pozná, že už podruhé projíždí místa, kde jsme byli už před 10ti minutami….

Konečně v cíli, manžel překvapen, tak jak bylo mým záměrem. 

A bobřík odvahy splněn 🙂

 

V mém případě letenka samozřejmě propadla bez náhrady.

Pokud se vám stane, že nestihnete odlet letadla, nemusí být nutně vše ztraceno.

Obraťte se na prodejce letenek, u kterého jste letenku koupili. Váš let bude možné, při splnění určitých podmínek, přebukovat za poplatek na jiný termín. Ty nejlevnější letenky jsou však vázány pevným datem odletu a pokud je neproletíte, propadají.  Článek na podobné téma jsem napsala tady: https://alexandrataranzova.cz/uletelo-vam-letadlo/

Jiná situace nastává, pokud letět chcete a potřebujete, ale aerolinky zruší let, anebo  je velké zpoždění.

 

Vaše nároky a postup najdete zde:

https://www.caa.cz/verejnost/odepreni-nastupu-zpozdeni-nebo-zruseni-letu/obecne-informace/

Pokud jste již uplatnili nárok na kompenzaci u vašeho dopravce a ten s vámi buď nekomunikuje, anebo jste nedosáli smíru, můžete se obrátit se stížností na Úřad civilního letectví. Jak postupovat při podání stížnosti naleznete v odkazu níže. K podrobnějším  informacím se dostanete přes prokliky zde:

https://www.caa.cz/verejnost/odepreni-nastupu-zpozdeni-nebo-zruseni-letu/formular-stiznosti-cestujicich-v-letecke-doprave/

Kdyby vás zajímalo, jak se cestuje s dětmi z Jakarty do Sydney a chtěli jste se trochu pobavit, koukněte na můj článek  s názvem“Kdy už tam budem?“: https://alexandrataranzova.cz/kdy-uz-tam-budem/

🙂

Průvodce k cestování letadlem najdete v eBooku 9 KROKŮ K POHODOVÉMU LETU. Ke stažení zdarma zde: https://alexandrataranzova.cz/ebook-zdarma/ 

Mojí vášní je letectví. Jako letuška jsem strávila na palubách letadel téměř 20 let a miluji tento svět, který voní dálkami a exotikou. Baví mě inspirovat lidi k tomu, aby si svůj let užili a zmírnili obavy z cestování letadlem. Více o mně si přečtěte zde >>
Komentáře
  1. Hana Bordó napsal:

    Krásný, držíme pěsti, ať se Ti blog daří .❤️
    Zdraví Tě Český Brod a Jihlava

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.